Searching...
Sunday 15 April 2012
20:37 0

Saintis Jepun Mencipta Daging Dari Tanah



Tahukah korang bahawa industri penternakan akan menyebabkan 18 peratus daripada pelepasan gas rumah hijau, adalah disebabkan pembebasan gas metanadaripada haiwan (najis).

 Seorang saintis Jepun Mitsuyuki Ikeda telah mencipta"burger" yang dibuat daripada soya , intipati sos , dan protein yang diekstrak daripada najis manusia sebagai sumber alternatif daging.




Selain itu, Ikeda juga berusaha untuk mengembangkan bidang alternatif proteindengan mengitar semula sisa yang kaya dengan protein iaitu kumbahan lumpur.

Mungkin korang fikir "Lumpur Kumbahan" adalah tahi tetapi ianya bukan tahi tau.Prosesnya bermula dengan mengekstrak protein dan lipid daripada "lumpur" dengan menambah soya dan , intipati sos steak.

Pada masa ini, harga burger ini adalah 10-20 kali daripada daging biasa disebabkankos penyelidikan, tetapi mungkin akan menjadi alternatif daging dalam masabeberapa tahun. Beliau mengakui bahawa ada "beberapa orang" yang mungkin benciuntuk memakan daging tiruan yang diperbuat daripada tanah, tetapi ia adalah sangat rendah lemak berbanding daging biasa.

Daging tiruan adalah rendah lemak disamping mengurangkan pembaziran dan pelepasan karbon, namun adakah ia akan meyakinkan ramai pihak untuk memakan daging dari tanah ini?

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...