Searching...
Sunday 1 July 2012
16:58 0

Kit Siang Nafi Kaum Cina Jadi Undi Penentu


KUALA LUMPUR – Penasihat DAP, Lim Kit Siang menafikan bahawa kaum Cina akan menjadi faktor penentu pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.

Malah, dakwa beliau, kaum Cina di Malaysia juga tidak berhasrat menjadi faktor penentu dalam pilihan raya umum berkenaan.

“Realiti keadaan adalah dengan melihat bilangan pengundi Cina di Malaysia maka mustahil untuk pengundi Cina menjadi faktor penentu dalam PRU Ke-13.

“Kenyataan seperti ini merupakan taktik lama untuk menakut-nakutkan rakyat Malaysia,” dakwanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Kit Siang mendakwa, pengundi Cina tidak boleh menjadi faktor penentu dalam PRU Ke-13 jika berdasarkan kerusi parlimen.

Dakwa beliau, hanya 89 kerusi parlimen yang mempunyai pengundi Cina yang membentuk 30 peratus jumlah keseluruhan pengundi.

Sebuah portal berita pada 29 Jun lalu melaporkan Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai berkata, beliau percaya keputusan PRU Ke-13 bakal ditentukan oleh pengundi Cina.

Beliau yang juga bekas Presiden UMNO berkata, undi kaum itu bakal menjadi faktor penentu siapakah yang layak mentadbir negara memandangkan Melayu bukan lagi masyarakat majoriti di negara ini.

Jelas beliau, faktor itu juga menjadi punca meningkatnya politik perkauman kerana pada hakikatnya Melayu kini terbahagi kepada tiga parti

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...