Searching...
Saturday 21 June 2014
22:51 0

BERITA Sultan Johor Pandu Bas Sendiri Bertemu Rakyat

alt



Sultan Johor Sultan Ibrahim hari ini berangkat memulakan Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2014 selama empat hari dngan memandu bas untuk berjumpa rakyat di 10 daerah di negeri ini.

Kembara bertemakan 'Gaya Hidup Sihat' melibatkan laluan sejauh 858 kilometer itu bermula di Dataran Bandaraya Johor Baharu, di sini, pada pukul 9 pagi ini dengan pelepasan dilakukan Speaker Dewan Undangan Negeri Johor Tan Sri Mohamad Aziz.


Berangkat sama menyertai kembara berkenaan, Raja Zarith Sofiah Sultan Idris, Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail dan kerabat diraja lain.

Turut hadir Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Setiausaha Kerajaan Johor Datuk Ismail Karim, Datuk Bandar Johor Baharu Abdul Rahman Mohamed Dewam dan para pegawai kerajaan.

Terdahulu, Mohamed Khaled dalam ucapannya berkata KMJ yg dianjurkan sejak 2001 dapat merapatkan hubungan baik antara pihak istana, kerajaan negeri dan rakyat jelata sekali gus memperkukuhkan institusi raja berperlembagaan.

"KMJ kali ke-17 ini juga dapat menarik kehadiran pelancong ke negeri ini dan lebih membanggakan program ini diberi pengiktirafan oleh kerajaan persekutuan sebagai satu daripada acara pelancongan utama dalam kalendar Tahun Melawat Malaysia 2014," katanya.

Beliau berkata kehadiran rakyat di sepanjang lokasi kembara itu juga sekali gus dapat mempromosikan produk-produk tempatan dan mampu menjayakan dasar Satu Daerah Satu Industri yg sedang dibangunkan kerajaan negeri Johor ketika ini.

Hari ini, Sultan Johor yg memandu bas mewah 'Prevost Marathon Coach' bersama rombongan baginda dijadual singgah di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), di Seri Alam, di sini sebelum berangkat ke Dewan Felda Bukit Permai dan Taman Komuniti Bandar Tenggara, dekat Kulaijaya.

KMJ kemudian meneruskan perjalanan ke Hutan Lipur Panti di Kota Tinggi sebelum menamatkan hari pertama dengan bermalam di Kampung Sri Lalang di Mersing.

Pelbagai acara diatur di setiap laluan yg disinggahi Sultan Ibrahim dan rombongan baginda sepanjang KMJ berlangsung termasuk pelancaran kempen 'Johor Bebas Asap Rokok', senam robik dan pameran kesihatan dalam mempromosi gaya hidup sihat selain pengagihan aiskrim secara percuma kepada rakyat.

Sultan Ibrahim akan turut menyampaikan sumbangan Majlis Agama Islam Johor dan Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Johor kepada golongan yang layak sepanjang kembara berkenaan.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...