Searching...
Wednesday 20 June 2012
16:07 0

Sejarah Asal-Usul Kewujudan Facebook



Sejarah Asal-Usul Kewujudan Facebook

Dunia Teknologi IT dan Internet pada masa kini mendapat perhatian ramai terutamanya selepas Facebook menjadi popular semenjak penciptaannya hampir 8 tahun yang lalu. Dengan potensi yang ditunjukkan laman sosial paling berpengaruh ketika ini, mungkin anda semua merasa terpanggil untuk mengetahui Sejarah Asal-Usul Kewujudan Facebook satu ketika dahulu.
Sejarah Kewujudan Facebook Oleh Mark Zuckerberg

Tahukah anda? Pengasas Facebook merupakan seorang pelajar bernama Mark Zuckerberg. Beliau mula terfikir untuk mencipta dan mengasaskan Facebook ketika berumur 23 tahun. Sungguh menakjubkan ya kerana pada usia semuda itu dia telah berjaya membina laman sosial yang kini terbesar di dunia. Sebelum ini Mark Zuckerberg pernah membina laman web untuk rakannya seperti laman web Coursematch dan Facemash.

Pada bulan Februari 2004 beliau telah melancarkan laman sosial yang bernama Facebook(sape x tau facebook ni ape?sila angkat tgn cam Usop Wilcha). Nama itu diambil daripada borang yang diedar kepada pelajar-pelajar baru di Universiti Harvard.

Dalam masa 24 jam Facebook dilancarkan, 1200 orang pelajar Universiti Harvard telah membuka akaun Facebook*WOW!. Sebulan setelah pelancaran Facebook, separuh daripada populasi pelajar Sarjana Muda di Universiti Harvard telah mempunyai akaun Facebook.

Selepas itu Facebook berkembang ke seluruh Universiti di Amerika Syarikat dan menjadi facebook.com setelah nama domain itu dibeli dengan harga USD 200 000 pada bulan Ogos 2005. Seterusnya Facebook terus tersebar di seluruh dunia dan mula dikenali ramai termasuk lah aku,kau,kita dan mereka semua.

Syarikat gergasi antaranya seperti Google dan Yahoo pernah menyatakan hasrat untuk membeli Facebook dengan harga hampirUSD 2 bilion tetapi ditolak oleh Mark Zuckerberg. Pada tahun 2007 Mark Zuckerberg mengumumkan jumlah ahli berdaftar di laman sosialnya lebih 30 juta orang ahli.

Kini, Facebook semakin berpengaruh dan hampir 99.98% penduduk di dunia pada masa ini mengenali jenama Facebook. Dengan pelbagai langkah bijak termasuklah Mengambil Alih Instagram, Facebook dijangka bakal menyaingi jenama besar lain seperti Google pada masa akan datang.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...