Searching...
Saturday 16 June 2012
06:49 0

Poland kekal strategi


WROCLAW - Poland dijangka akan menerapkan corak permainan bertahan dan serangan balas yang pantas pada aksi terakhir Kumpulan A menentang Republik Czech pada kejohanan bola sepak Eropah (Euro) 2012 di Stadium Municipal Wroclaw awal pagi esok.

Jurulatih Poland, Franciszek Smuda berkata, corak permainan itu menjadi kunci utama kejayaan pasukan tersebut pada tahun 1970 dan 1980.

Strategi itu turut digunakan oleh anak-anak buah Smuda ketika seri 1-1 dengan Rusia pada aksi sulung, 8 Jun lalu.

Smuda pasti akan mengekalkan strategi itu meskipun mereka tahu pasukan pelawat tidak mungkin akan terperangkap dengan umpan Poland setelah Czech bangkit menewaskan Greece 2-1 selepas dibelasah 1-4 oleh Rusia.

"Kami tidak perlu mengutamakan serangan. Pasukan Itali hanya bermain secara bertahan dan mereka juga mampu menang. Kenapa kami tidak boleh?" kata Smuda.

Rusia menduduki tempat teratas dalam Kumpulan A selepas mengumpul empat mata setelah seri dengan Poland manakala Republik Czech berada ditangga kedua (3 mata) diikuti Poland (2 mata) dan Greece (1 mata).

Aksi cemerlang yang dipamerkan pasukan itu ketika seri dengan Rusia telah menaikkan kembali keyakinan untuk mencatat keputusan yang lebih baik, sekali gus muncul juara.

"Kami tahu, Czech akan mara sekiranya seri dalam perlawanan ini tetapi kami perlu menang. Prestasi pasukan semakin baik, malah mempamerkan aksi yang baik pada setiap perlawanan.

"Jadi kami harap perlawanan ketiga akan lebih memihak kepada Poland," kata penyerang, Robert Lewandowski.

Meskipun dihantui dengan masalah kecederaan pemain, Poland masih bernasib baik berbanding Czech yang bakal kehilangan khidmat ketua pasukan, Tomas Rosicky. - Reuters

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...