Searching...
Saturday 9 June 2012
17:24 0

Kerana terlalu miskin wanita ini nekad bedah diri sendiri dengan pisau dapur




Wu, yang bekerja sebagai pekerja migran, menderita penyakit kronis yang dikenal sebagai sindrom Budd-Chiari selama 13 tahun . Hal ini menyebabkan perutnya secara bertahap akan terisi cairan dalam jumlah besar, sehingga ia tidak mampu bekerja dan sulit melakukan pekerjaan, walaupun yang paling ringan.

Di tahun 2002, Wu dan keluarganya menghabiskan semua tabungan mereka untuk menjalani pembedahan, dimana doktor mengeluarkan 25 liter cairan dari perutnya. Sayangnya, penyakitnya menyerang lagi, dan dirinya menyedari harus menjalani operasi lagi. Namun, Wu dan keluarganya terlalu miskin untuk membayar biaya sebanyak 50,000 yuan ($7,686), sehingga Wu Yuanbi terpaksa melakukan sesuatu yang sangat mengejutkan.

Suatu hari, setelah suaminya, Cao Yunhui, pergi kerja, Wu merobek perutnya menggunakan pisau dapur. Hal itu dilakukannya kerana putus asa ingin meringakan rasa sakit di dalam perutnya. Wu harus menanggung sakit luar biasa selama beberapa jam, sampai suaminya pulang ke rumah dan menemukan dirinya terlantar di atas genangan cairan kuning dan usus. Dia segera dilarikan ke hospital dengan robekan sepanjang 10 cm di perutnya, dan diselamatkan oleh pegawai perubatan. Wu kemudia berkata, “Jika aku meninggal, setidaknya keluargaku terhindar dari kesulitan menjagaku.”

Setelah diliput oleh semua media, Wu Yuanbi akhirnya mendapat perawatan di sebuah hospital di Chongqing. Namun siapa yang tahu apa yang akan terjadi jika suatu hari nanti cairan kembali menyerang di perutnya.

Pihak berwajib di China mengatakan banyak keluarga di pedesaan bangkrup setelah menjalani prosedur pembedahan yang mahal seperti yang dijalani Wu, hanya kerana mereka tidak mahu mengeluarkan wang untuk membeli insuran yang murah. Tetapi, menurut suami Wu, insurans bukanlah pilihan bagi mereka kerana insurans pemerintah sama sekali tidak mencakup prosedur yang diperlukankan oleh isterinya.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...