Searching...
Thursday 14 June 2012
16:08 0

iPad Diguna Untuk Paparkan Menu Makanan Di Restoran


Dulu menu di restoran biasanya di paparkan di atas kertas, kini menu restoran dipaparkan dalam skriniPad. Canggih kan? Itulah yang terjadi di tanah besar China, tepatnya di kawasan Sanya di daerah Hainan yang terletak di selatan China. Pihak berkuasa di situ mewajibkan restoran makanan laut yang menawarkan 15 buah meja (atau lebih) supaya menggunakan iPad untuk memaparkan menu makanan, harga menu dan gambar setiap menu. Menu stail lama berbentuk buku, folder, folio atau kertas biasa tidak digunakan.

Bagi mana-mana restoran yang memiliki kurang dari 15 meja, dibawajibkan menggunakan PDA. DenganiPad, pelanggan boleh memesan terus menu yang dimahukan setelah menelitinya. Setiap pesanan yang telah di tetapkan akan dihantar ke dapur melalui capaian Wifi. Kakitangan resoran yang bertugas di dapur melihat menu yang dipesan melalui komputer yang tersedia di situ. Yang bestnya, harga makanan di daerah ini di kawal oleh pihak berkuasa tempatan.

Pengusaha restoran tidak akan dapat menaikkan harga sesuka hati atau menipu pelanggan (terutama pelancong) dengan meletak harga tinggi. Penggunaan iPad dan peranti PDA di restoran-restoran makanan laut ini masih diperingkat percubaan. Pihak berkuasa di sana memperuntukkan wang sebanyak 9,000 Yuan untuk menampung kos subsidi iPad ke setiap restoran, termasuklah aplikasi untuk memesan makanan juga kos latihan untuk melatih para pekerja restoran menggunakannya. Video mengenaiteknologi ini Anda boleh tonton di YouTube.

Idea ini bagus untuk diaplikasi di Malaysia. Walaupun kerajaan kita tidak mengawal harga seafood namun menggunakan iPad untuk memaparkan menu kepada pelanggan restoran juga untuk memudahkan mereka membuat pesanan makanan jadi satu idea yang sangat bagus. Mencipta kelainan juga imej tersendiri kepada restoran tersebut, membuat lebih ramai pelanggan tertarik untuk selalu makan di situ. Tidak perlu berteriak memanggil pelayan untuk memesan makanan.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...