Searching...
Tuesday 26 June 2012
14:45 5

Drama Sampah




Sekat drama sampah Indonesia

Ku Seman Ku Hassan

SEJAK Finas ditubuhkan pada 1981, pelbagai usaha dilakukan untuk filem tempatan menembusi pasaran Indonesia. Entah berapa kali pula Minggu Filem Malaysia dianjurkan di Jakarta dengan harapan mendapat laluan memasarkan filem kita ke sana. Tidak cukup dengan itu, diadakan pula filem usahasama Malaysia - Indonesia, kononnya boleh membuka ruang pasaran di sana.

Ketika dekad 1970 hingga 1980-an, Malaysia menjadi tempat longgokan filem sampah Indonesia. Ketika itulah bertali arus filem yang karut marut dengan ilmu hitam disumbat dalam pemikiran penonton tempatan. Tetapi hingga kini filem tempatan tidak juga diterima walaupun sudah dibincangkan peringkat kerajaan dengan kerajaan dan karyawan dengan karyawan. Akhirnya usaha mencari pasaran di Indonesia gagal sama sekali. Walaupun gagal, semua itu tidak memberi pengajaran. Buktinya filem ilmu hitam bertaraf sampah sarap terus disajikan.

Kenapa kita tidak bertindak, misalnya mengharamkan kemasukan filem sampah mereka? Apakah kalau tidak ada filem Indonesia panggung kita akan tutup? Kalau benar pun panggung ditutup, penonton Malaysia tidak rugi malah lebih untung kerana pemikiran mereka tidak disumbat sampah.

Walaupun industri filem Indonesia besar ketika itu tetapi filem yang baik boleh dibilang dengan jari. Industri di Indonesia seperti apa yang kita alami sekarang, menerbitkan banyak filem tetapi yang boleh dipanggil filem tidak lebih sebelah tangan bilangannya. Hanya filem pengarah hebat seperti Teguh Karya, Chaerul Umam, Sjumandjaja, Wim Umboh dan beberapa lagi layak dibawa masuk ke sini. Apakah yang kita belajar daripada sikap Indonesia kepada kita dalam bab pasaran filem?

Sebenarnya kita tidak belajar apa-apa malah tidak ada perasaan apabila selepas gagalnya usaha memasarkan filem ke sana, stesen televisyen kita membuka pintu seluas- luasnya kepada drama sampah dari Indonesia. Tiada masalah (sekalipun Indonesia selalu cipta masalah) untuk menyiarkan drama atau filem Indonesia yang baik. Tetapi yang menjadi masalah apabila stesen televisyen tiada daya saring mencari yang terbaik.

Memanglah drama bersiri Indonesia dibeli dengan harga murah. Tetapi apalah kalau hasilnya buruk? Adakah drama tempatan disiarkan di stesen televisyen Indonesia? Jangan bermimpi drama kita akan berjaya menembusi pasaran Indonesia.

Apa sudah jadi dengan dasar penyiaran kita sekiranya kita ada dasar dalam hal ehwal penyiaran? Barangkali disebabkan tiada dasarlah membuatkan semua sampah dari Indonesia dilonggokkan di negara ini. Tidakkah kita berasa malu? Atau sememangnya kita tidak malu?

5 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...