Searching...
Wednesday 20 June 2012
23:01 0

Doktor bedah dirinya sendiri



Biasanya seorang Doktor membedah pesakit yang sakit. Tapi lain halnya dengan Doktor Leonid Rogozov, Doktor berkebangsaan Rusia ini melakukan pembedahan pada dirinya sendiri.

Ceritanya bermula pada bulan April 1961, saat bertugas di Artartika dan tergabung dalam ekspedisi Antartika Soviet .Waktu itu dia merasakan sakit di perut kanan bawah dan demam. Dia pun mendiagnosa dirinya sendiri yang ternyata menderita usus .Hari berikutnya dia merasa putus asa dan kesempatan untuk memanggil pesawat tidak ada. Saat itu dia adalah satu-satunya doktor di stesen Novolazarevskaya, pada malam hari.Dia pun melakukan pembedahan pada dirinya sendiri menggunakan anestesi lokal. Dia dibantu oleh seorang pembantu mesin dan seorang ahli meteorologi di stesen itu.Mereka berdua membantunya memberikan alatan perubatan dan memegang cermin kecil di perutnya.Wow... tak mampu nak dibayangkan.

Dia melakukan pembiusan lokal dengan solusi novocaine dan membuat bedahan 12cm di daerah perut kanan dengan pisau bedah. Pembedahantersebut berlangsung hingga 1 jam dan 45 minit lamanya.

Rogozov Leonid Pada tahun 1959 lulus dari Institut dan segera diterima di klinik bedah. Namun, Leonid melakukan perjalanan ke Antartika di bulan September, 1960 sebagai seorang doktor dari Soviet ke stesen Antartika Novolazarevskaya.

Dengan tindakan nekadnya itu, Doktor Leonid Rogosov menjadi terkenal kerana berhasil membedah dirinya sendiri dan kembali sihat.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...