Searching...
Monday 21 May 2012
16:20 0

Wanita Ini Tertelan Berus Gigi




Seorang wanita di Israel terpaksa menderita berhari-hari setelah mengalami peristiwa yang menyiksakan. Dia tidak sengaja menelan sebatang berus gigi.

Dia hampir putus asa kerana para doktor dan tenaga medis di suatu rumah sakit tidak menemui berus gigi di dalam perutnya. Beruntung, para doktor di rumah sakit kedua yang dikunjunginya berhasil mendeteksi keberadaan benda itu dan boleh dikeluarkan tanpa perlu membuat pembedahan.

Bat-El Panker, nama wanita itu, mengalami kejadian malang ketika sedang menggosok gigi

Jumaat lalu. Panker berusaha memuntahkan kembali berus giginya, namun usahanya gagal Panik, dia segera ke rumah sakit terdekat dan meminta di xray, dan para doktor tidak menemukan apa-apa

Saya meminta di ulang periksa kerana saya telah menelan berus gigi yang ukurannya cukup besar. Sayang, tidak ada yang mempercayai saya, malahan saya dianggap gila," kata Panker, diberitakan Israel News, Sabtu 19 Mei 2012.

Keesokan harinya, Panker mendatangi Rumah Sakit Carmel kerana rasa sakit yang dialaminya tidak tertahan lagi. Kali ini, tim doktor baru berhasil menemui letak berus gigi setelah pemeriksaan CT-Scan.

Uri Segel, doktor unit gastrointestinal, memutuskan untuk tidak mengoperasi Panker kerana ukuran berus gigi yang terlampau besar. Segel pun berusaha menggunakan peralatan endoskopi untuk menyedot sikat gigi dari perut Panker, dan berhasil.

"Yang boleh diambil pengajaran dari insiden ini adalah, dengan segala keahlian dan teknologi yang ada, doktor patut belajar mendengarkan keluhan pasien," kata Segel.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...