Searching...
Friday 11 May 2012
02:11 0

Jumlah Kuota Haji Diketahui Julai Ini – Jamil Khir


KUALA LUMPUR – Keputusan mengenai jumlah kuota haji untuk jemaah Malaysia, sama ada dikekalkan atau dikurangkan berikutan perhimpunan haram Bersih 3.0 di Makkah dan Madinah pada 26 April lepas, akan diketahui pada Julai depan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom pada Khamis berkata kerajaan Malaysia sebenarnya bimbang perhimpunan haram itu mungkin memberi kesan kepada pemberian kuota haji untuk negara.

“Lebih membimbangkan bila musim umrah sekarang… kemungkinan pelbagai pendekatan (pihak berkuasa Arab Saudi) digunakan seperti 100 peratus pemeriksaan terhadap jemaah kerana bimbang adanya kain rentang, poster.

“Ini semua membawa kepayahan (kepada jemaah),” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Skim Biasiswa Tabung Haji di Bangunan Tabung Haji di sini, Khamis.

Jamil Khir berkata Kedutaan Arab Saudi di Malaysia telah menghantar nota diplomatik kepada Kementerian Luar baru-baru ini yang meminta Malaysia mengambil langkah sewajarnya bagi memastikan rakyat negara ini tidak terlibat dalam sebarang demonstrasi atau perhimpunan haram di kedua-dua kota suci umat Islam itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata Kerajaan Arab Saudi sedang membuat pertimbangan sama ada untuk mengenakan sekatan atau menggantung jemaah haji dan umrah dari Malaysia berikutan insiden itu.

Perkara itu dinyatakan Duta Besar Arab Saudi ke Malaysia Fahad A. H. Al-Rashid dalam perjumpaan mereka pada Jumaat lepas berhubung perkara itu.

Pada masa ini, kuota rasmi umat Islam Malaysia menunaikan haji ialah 26,000 jemaah.

Ketika ditanya sama ada terdapat visa jemaah Malaysia ditolak berikutan perhimpunan haram itu, Jamil Khir berkata setakat ini pihaknya tidak menerima sebarang laporan mengenainya dan visa dikeluarkan oleh Kedutaan Arab Saudi, bukannya Tabung Haji.

“Tugas Tabung Haji adalah bagi menguruskan pelaksanaan haji dan umrah kepada jemaah Malaysia selain mewujudkan hubungan kerajaan kepada kerajaan serta agensi dan kementerian terbabit,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...