Searching...
Monday 7 May 2012
02:12 0

Google Drive Bakal Jatuhkan Microsoft Office



Google Drive telah menjadi satu ancaman yang besar kepada produk cloud storage lain seperti Dropbox dan Box. Tetapi ia juga menikam terus ke arah perisian perniagaan Microsoft, Microsoft Office.


Manakala sut aplikasi produktiviti Google, Google Docs (kini dimasukkan ke dalam Drive) dan Apps (bagi perniagaan), telah melangkah setapak dari Microsoft Office, medan perang yang penting bukan aplikasi tapi adalah data. Jika Google boleh pindahkan medan perang ke tempat di mana ia mempunyai tentera yang lebih besar dan senjata yang lebih baik, keseluruhan permainan akan berubah. Google Drive mungkin akan membantu perkara ini berlaku.

Google Drive bertindak sebagai substrak untuk data pengguna – dalam erti kata lain, sistem fail – Google akan terdedah kepada banyak maklumat. Google tidak perlu dan tidak mempunyai sebab untuk mendedahkan data kepada awam, tetapi yang tersedia kepada indeks dan rujukan silang membuat perkhidmatan teras syarikat, pensasaran pengiklanan, lebih berharga.

Lebih banyak data yang Google ada, akan lebih bernilai sesuatu produk. Dan produk itu adalah, “anda”. Perhatian anda, yang dijual kepada pengiklan.

Funsi 'Open with' Google Drive boleh membantu anda mengambil data dari aplikasi desktop.

Sementara itu, produk utama Microsoft adalah perisian, bukan data. Dan pelanggan mereka bukannya pengiklan, tetapi orang-orang yang membeli perisian. Jadi mengapa tidak boleh Microsoft dan Google hidup dalam harmoni? Kerana perisian Microsoft terdiri daripada perisian aplikasi dan sistem operasi, dan sistem operasi menyimpan data pengguna, dan data adalah apa yang Google mahu.

Jadi Google merosakkan fungsi itu dengan Google Drive, dan bukan hanya dengan menawarkan sistem fail yang di-synchronized. Setelah pengguna memasukkan data mereka di Google Drive, mereka juga akan mengetahui betapa mudahnya untuk membuka fail-fail ini dalam aplikasi bukan dari Microsoft. Ini adalah salah satu sebab Google melancarkan Google Drive dengan API untuk pemaju dan suite produk rakan kongsi yang akan mengurangkan pelanggan Microsoft sedikit demi sedikit.

Sekarang bukan lagi zaman kegemilangan PC, dan kerana itu Microsoft tidak lagi memiliki dunia kerja. Orang melakukan kerja mereka di komputer mereka sendiri, di Web, dan pada peranti mudah alih; dan mereka menjangkakan kerja mereka untuk mengikuti mereka ke atas apa-apa perkakasan yang sedang digunakan. Setiap syarikat teknologi utama memahami perkara ini. Tetapi hanya segelintir mempunyai produk, infrastruktur, dan kebebasan untuk mendapatkan menjelang peralihan teknologi.


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...