Searching...
Thursday 24 May 2012
22:54 0

10 Tempat Paling Rahsia Di Dunia

DUNIA ini banyak tempat-tempat yang masih di dirahsiakan dari awam, sudah pasti kenapa di rahsiakan pastinya tempat ini menyimpan segudang rahsia yang memang tidak boleh di ungkapkan. Jom lihat 10 tempat paling rahsia di dunia.
1. Moscow Metro-2 - Rusia
Moscow Metro-2 di Rusia adalah sistem bandar bawah tanah terbesar di dunia. Bandar ini dibina di era Stalin. Bandar ini sangat rahsia, bahkan wartawan yang ingin membuat liputan berita tentang tempat ini selalu ditolak oleh kerajaan. Tempat ini adalah tempat yang sangat rahsia kerana tidak ada yang mengesahkan tentang kewujudan bandar ini. Duagan bandar bawah tanah ini di bangunkan untuk berlindung para pemimpin rusia dari serangan nuklear ketika perang nuklear, selain itu bandar bawah tanah ini menghubungkan tempat tempat setrategik milik kerajaan Rusia.

2. Club 33 - United States
Disneyland adalah tempat hiburan bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Semua tempat di Disneyland adalah boleh dikunjungi oleh sesiapa sahaja, tapi tidak untuk kelab 33 ini. Tidak mudah untuk memasuki Kelab ini, selain keselamatan yang sangat ketat di sini juga menggunakan Screen Finger. Menjadi ahli di kelab ini tidak mudah dan sangat mahal, Pendaftaran memerlukan $10-30 ribu. Anda juga harus menunggu selama 14 tahun untuk menjadi senarai tunggu.

3. RAF Menwith Hill - United States
RAF Menwith Hill adalah sebuah pangkalan tentera dengan sambungan ke rangkaian mata-mata global, ECHELON. Tempat ini mengandungi pelbagai stesen bawah tanah dan satelit yang didakwa sebagai stesen pemantauan elektronik terbesar di dunia. Daerah yang terletak di Jalan Skipton A59, sekitar sembilan batu barat Harrogate di North Yorkshire dan menduduki sekitar satu Moorland batu persegi. Tempat ini dibina oleh Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat.

Dulunya tempat ini diguanakan untuk memeatatmatai semua komunikasi digital uni sofiet namun sekarang tempat ini lebih digunakan untuk mencari maklumat tentang keganasan, sindiket ubat ubatan dan lainya.

4. White Gentlemen 's Club - United Kingdom
Tempat ini merupakan tempat bagi orang-orang khusus di Inggeris, ditubuhkan oleh Bianco Francesco berbangsa Itali di tahun 1693. Tujuan awal penubuhan tempat ini adalah sebagai tempat untuk menikmati coklat panas, tapi akhirnya menjadi khas dan eksklusif kerana rahsia. Dan sekarang tempat ini terkenal dengan permainan judi yang aneh, seperti hanya £ 3000 untuk meneka titis hujan pertama yang berasal dari jendela. Syarat bagi orang yang ingin bergabung dengan kelab ini adalah mereka boleh menyertai jika diundang dan diluluskan oleh 2 ahli lain.

5. Area 51 - United States
Area 51 atau lebih dikenali sebagai US Air Force Flight Test Center dan juga nama samaran yang lain seperti Dreamland, Watertown Strip, Paradise Ranch, The Farm, The Box, Croom Tasik, serta Directorate for Development Plans Area adalah sebuah wilayah terpencil di selatan Nevada, yang dimiliki oleh Amerika Syarikat, yang digunakan sebagai pusat pembangunan rahsia dan ujian pesawat - pesawat pejuang generasi baru. Daerah ini juga sangat terkenal kerana diduga sebagai pusat penyelidikan UFO yang sehingga sekarang dianggap sebagai salah satu teori konspirasi yang belum terungkap.

6. Room 39 - North Korea
Room 39 ini adalah satu-satunya tempat di mana haram sepenuhnya disokong oleh negara dan berada dalam suatu negara. Diprojeksikan sebagai salah satu organisasi rahsia di Korea yang mencari cara untuk mendapatkan mata wang asing untuk Kim Jong-il. Bilik ini ditubuhkan pada tahun 1970 dan tidak tahu di mana nama Room 39 berasal. Room 39 menggunakan 10-20 akaun bank yang berada di China dan di Switzerland yang bertujuan untuk pemalsuan, pencucian wang dan aktiviti-aktiviti haram. Tempat ini juga diduga terlibat dalam penyeludupan dadah dan penjualan senjata. Korea Utara telah membantah terlibat dalam pelbagai kegiatan haram berkaitan Room 39 ini.

7. Ise Grand Shrine - Japan
Tempat adalah kuil yang paling suci di Jepun. Tempat ini didedikasikan untuk Amaterasu (dewi matahari) dan telah dibina sejak 4 SM. Kuil yang diyakini sebagai tempat menyimpan beberapa dokumen dan beberapa item penting empayar Jepun, salah satunya adalah Naik?. Ise Grand Shine dibongkar dan dibina semula setiap 20 tahun sekali atas gagasan Shinto (berikutnya tahun 2013). Tempat ini sangat sangat sulit untuk dikunjungi, kecuali orang yang menjadi anggota keluarga empayar.

8. Mount Weather Emergency Operations Center - United States
Tempat ini terletak di Virginia digunakan sebagai pusat usaha untuk Badan Pengurusan Kecemasan Persekutuan (FEMA). Mengapa tempat ini sangat rahsia? Ini kerana tempat ini mempunyai sebuah sistem di mana frekuensi yang sangat tinggi yang menghubungkan sebahagian besar lembaga keselamatan awam dan kerajaan persekutuan tentera AS dengan sebahagian besar negara.

9. Mezhgorye - Rusia
Mezhgorye adalah sebuah bandar tertutup di Rusia yang terletak di Gunung Yamantau, bandar yang ditubuhkan pada tahun 1979 terletak di ketinggian 1640 m, bandar ini disyaki oleh AS sebagai tempat rahsia untuk pembangunan senjata nuklear Rusia. Projek-projek besar mulai diamati oleh satelit AS pada tahun 1990. AS meminta laporan dari pihak Rusia tentang tempat ini, tetapi Rusia menyangkal bahawa ini adalah tempat rahsia, mereka mengatakan itu hanya lokasi tambang.

10. Vatican Secret Archives - Vatican
Pusat pemfailan vatikan merupakan tempat simpanan dokumen dokumen rahsia vatikan, tempat ini di pimpin  oleh seorang kardinal Perpustakaan. Vatican gedung ini sangat tertutup dan rahsia.

Gedung ini boleh di masuki oleh orang awam untuk keperluan ilmu pengetahuan namun harus dengan izin paus, walau pun boleh masuk ke dalam bilik namun pengunjung tidak di perkenankan menyetuh barang yang ada di dalam nya jika ingin mencari arkib mereka harus meriquest terlebihdahulu ke pengelola gedung.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...