Searching...
Friday 1 June 2012
00:57 0

1 bilion Pengguna dalam Rangkaian Sosial Sekarang


Facebook kini dah pun tersenarai dalam bursa saham dan gergasi rangkaian sosial itu sedang menguasai lebih daripada 900 juta pengguna aktif seluruh dunia. Ini adalah satu pencapaian yang luar biasa dan angka itu meletakkan ke dalam perspektif apakah landskap rangkaian sosial kelihatan sekarang.

Satu kajian terkini dari Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (International Telecommunication Union, ITU) meletakkan jumlah rangkaian sosial adalah lebih 1 bilion. Facebook mempunyai 900 juta daripada mereka! Sudah tentu ada terikat menjadi pertindihan kerana kebanyakan orang menggunakan pelbagai platform yang berlainan.

Ini bermakna 200 juta atau lebih pengguna aktif Twitter boleh menjadi ‘Facebookers’. Sama juga dengan 150 juta pengguna sosial profesional dalam LinkedIn.


Di negara-negara membangun, ITU menyatakan, penembusan jalur lebar adalah serendah 4.8% secara purata. Di negara-negara maju, angka itu adalah lebih daripada 6 kali dari itu sebanyak 26%.

Syarikat-syarikat seperti Google telah berusaha untuk menyebarkan keseronokan rangkaian sosial di negara-negara membangun. ITU percaya bahawa dalam tahun-tahun akan datang, lebih ramai orang akan dapat menikmati kegembiraan penggunaan rangkaian sosial.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...