Searching...
Wednesday 11 April 2012
18:08 0

Gempa di Aceh ! Amaran Tsunami dikeluarkan




Gempa bumi dengan magnitud 8.7 telah melanda di bawah laut di luar wilayah utara Aceh Indonesia.

Gempa bumi itu mencetuskan amaran tsunami di seluruh rantau Lautan Hindi.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik (PTWC) berkata ia tidak lagi diketahui sama ada tsunami telah dijana, tetapi menasihati pihak berkuasa untuk "mengambil tindakan yang sesuai".

Rantau ini kerap dilanda oleh gempa bumi. Tsunami Lautan Hindi tahun 2004 membunuh 170,000 orang di Aceh.

Penyiasatan Geologi Amerika Syarikat (USGS), yang mendokumenkan gempa di seluruh dunia, berkata gempa bumi Aceh berpusat 33km (20 batu) di bawah laut kira-kira 495km dari Banda Aceh, ibu kota wilayah.

Ia pada mulanya dilaporkan sebagai 8,9 magnitud tetapi kemudiannya telah disemak turun kepada 8.7 oleh USGS. Gempa susulan kuat turut dilaporkan.

Amaran PTWC berkata gempa itu magnitud "mempunyai potensi untuk menjana tsunami memusnahkan meluas yang boleh menjejaskan pantai di seluruh lembangan Lautan Hindi keseluruhan".

Tetapi Bruce Presgrave daripada USGS kemudiannya memberitahu BBC bahawa sifat gempa bumi ini yang dibuat kurang kemungkinan tsunami akan dijana, sebagai bumi telah berpindah mendatar, dan bukannya hubungan menegak, itu telah tidak disesarkan air dalam jumlah yang besar.

"Kita tidak boleh menolak kemungkinan, tetapi gerakan mendatar adalah kurang berkemungkinan untuk menghasilkan tsunami yang memusnahkan," katanya.

Sutopo, jurucakap agensi mengurangkan bencana Indonesia, berkata gempa bumi itu telah dirasa amat kuat ".

"Elektrik terputus, ada kesesakan lalu lintas untuk mengakses kawasan yang lebih tinggi. Siren dan bacaan ayat suci Quran dari masjid di serata lokasi," katanya kepada Reuters.

Gegaran dirasakan sejauh Singapura, Thailand, Malaysia dan India.

Pejabat Thai pengurusan bencana berkata orang-orang di sepanjang pantai Phuket, Phang Na dan wilayah Andaman perlu mengambil iktibar amaran dan berpindah.

Siren amaran tsunami, yang ditubuhkan di kawasan yang terdedah selepas bencana 2004, telah didengar di Phuket.

Reuters -BBC-
















0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...